Daginvulling
Invulling van de dag
De boerderij heeft een echte ‘boerderij uitstraling’ wat sommige kinderen juist aanspreekt: het kunnen meehelpen met de dieren, het jongvee, mee op de trekker en onderhoudsklussen doen.
Anderen kiezen meer voor het creatieve in het knutselen, schilderen, bakken, koken, verkleden of muziek maken.
Of houden er van om te spelen met wat je op de boerderij zoal tegenkomt: het knuffelen met dieren, aardbeien snoepen uit de tuin, hutten bouwen in het bos, spelen in de modder, vissen, of het paardrijden wat we ter ontspanning aanbieden.
In hoeverre wij als begeleiders sturing geven aan de inhoud van de dag, is afhankelijk met welk doel iemand ons komt. En zo’n doel verandert natuurlijk ook mee met de ontwikkeling van een kind.
Zo kan het belangrijk zijn om na een schooldag vol prikkels om iets te zoeken waar hij of zij zich van ontspant. Ook kan het belangrijk zijn dat we leren dat we samen verantwoordelijk zijn voor de boerderij er een klus op het programma komt te staan. Voor kinderen die niet naar school gaan, overleggen we wat wensenlijk is rondom het aanbieden van onderwijs.
En niet zelden loopt het gewoon allemaal anders, zoals dat in het leven gaat: dan staan we stil bij een belangrijke gebeurtenis of doen mee aan een spontane actie.
Juist door zo lekker op de boerderij bezig te gaan, ontstaan er ook mooie gesprekken en de verdieping. Dat zijn echt de momenten waarop het zo waardevol is, dat we er helemaal voor een kind kunnen zijn.